Zpět na hlavní stránku 27.01.2019

Většina projektů nezná zájem trhu o jejich produkt, říká investor Miloš Lukačka


Pamatujete si Miloše Lukačku? V porotě Startup Show zasedá pravidelně a má to svůj důvod. Vede investiční skupinu Praegon Capital, která se soustředí na akvizice malých a středních firem ve střední a východní Evropě a příležitostně investuje do inovativních technologických startupů. Jako investor dobře ví, že dobrý podnikatelský nápad nestačí.

Zeptali jsme se, co je předpokladem pro úspěšný byznys.

Většina projektů nezná zájem trhu o jejich produkt, říká investor Miloš Lukačka

Dokážete už na Startup Show odhadnout, který projekt má šanci na úspěch a kdo to pravděpodobně vzdá?
Mám zbežnú predstavu o tom, ktorý projekt má aké šance. Záleží to hlavne na segmente, v ktorom projekt chce podnikať. Najdôležitejšia súčasť projektu je ale jeho tím, ktorý za tak krátku dobu nemám šancu spoznať detailne, preto sa veľmi jednoducho môže stať, že výherca startup show to o rok zabalí, ale projekt s nie najlepším produktom to dotiahne veľmi daleko, lebo jeho tím ukáže vačšiu vytrvalosť a priebojnosť.


Jsou nějaké chyby, které dělá většina projektů?
Skoro každý projekt nedostatočne hodnotí trhový záujem o ich produkt. Tím sa buď vôbec nepýta potenciálnych zákazníkov na spätnú väzbu, alebo sa pýta ľudí, ktorí mu väčšinou dajú kladnú odpoveď (kamaráti, známi...). Nepozerá sa na záujem kriticky, nepýta sa, či daný človek, ktorý záujem prejavil, naozaj môže ich produkt kúpiť (či na to má právomoci, rozpočet...), prípadne či je za produkt ochotný zaplatiť dostatočnú sumu, aby bol projekt finančne rentabilný.


Sledujete nějaký vývoj či trend v zaměření projektů v akcelerátorech a v úrovni prezentací?
Určite, dnes sú prezentácie na oveľa vyššej úrovni, ako boli pred 4-5 rokmi. Projekty si uvedomujú, že nech vyrobia akýkoľvek super produkt, sám od seba sa nepredá a myslia pri prezentácii aj na obchodnú stránku. Napriek tomu si myslím, že jej projekty stále nedávajú dostatočnú pozornosť a hlavne detail.


Do kterých nápadů nejčastěji investujete a čemu se raději vyhýbáte?
My si projekty vyberáme veľmi oportunisticky, investujeme v priemere asi iba 1 projekt za rok, takže nemáme zameranie na nejaký konkrétny segment. Nestačí, aby mal projekt hlavu a pätu, musíme aj my z našej strany vidieť, v čom projektu vieme pomocť. Obchodne, naším networkom, strategicky apod. Preto aj radím projektom - mali by ste vedieť, o čo sa daný investor zaujíma, predtým než ho oslovíte.


Co byste popřál letošním projektům vybraným k účasti na Startup Show?
Kritické uvažovanie, odvahu robiť ťažké rozhodnutia, vytrvalosť, otvorené oči a štipku šťastia.

Děkuji za rozhovor a těšíme se na viděnou na GREEN LIGHT Startup Show 2019.
Autor: Veronika Meca