„Ve virtuální realitě vidíme budoucnost,“ říká Jan Tkáč z prezentační platformy PresentiGO

Už to bude 5 let, co se Jan Tkáč s Adamem Mrštíkem zúčastnili prvního ročníku GREEN LIGHT Akcelerátoru. Od té doby se u nich hodně změnilo. Firma se rozrostla a především se začala v prezentacích zaměřovat na novou oblast: oblast virtuální reality. Novinky prezentovali i na nedávném startupovém dni v Paříži, kterého se zúčastnili společně se zástupci Moravskoslezského kraje, Centra podpory inovací, MSIC a dalšími startupy (více o startupovém dni). Při té příležitosti jsme se zeptali Honzy Tkáče na pár otázek.

Jan Tkáč (PresentiGO) a Andrea Šimoníková (CPI VŠB-TUO) během nedávného Start-up day v Paříži

Honzo, v čem jsou prezentace PresentiGO tak výjimečné?

V tom, že jsou interaktivní a dokážou se přizpůsobit. My děláme prezentace, které jsou určené pro tzv „face to face“ prezentování. Druhá věc, kterou umíme je to, že do běžné prezentace umíme přidat 3D prvky. To se dnes často používá pro ukázky produktů, kde se dá dobře odprezentovat „value proposition“, tzn. můžu ukázat jedinečné funkce produktu, předvést, že ten produkt má něco uvnitř, nějaké originální řešení a právě díky tomu 3D prvku to ten zákazník snáz pochopí.

Od samého počátku jsme chtěli udělat systém, který bude umět zobrazovat prezentace, které budou lepší než Powerpoint.  A když jsme vybírali technologii, tak jsme narazili na 3D Engine Unity a zjistili, že se v něm i obyčejné prezentace dají zobrazit tak, že jsou graficky plynulé, takže i na tehdejších mobilech a tabletech to v té době fungovalo dobře.

Virtuální realita, 3D vizualizace. To jsou trendy, které jsou aktuální.

Virtuální realita, s tou se roztrhl pytel. Tady jednoznačně vidíme budoucnost, protože tam je to odprezentování „value proposition“ ještě silnější. Jestliže máme třeba postel, tak ve virtuální realitě ten člověk tu postel doslova vidí na vlastní oči a dají se tam zároveň jednoduše ukázat nějaké konfigurace, funkcionality a věci, které by na té reálné posteli třeba ani ukázat nešly.

A kdy jste přidali virtuální realitu? Kdy byl ten moment ,,Přidáme tam virtuální realitu“?

Já jsem byl původně VR skeptik. Neviděl jsem tam tu přidanou hodnotu, protože nejde jenom o to využít nějaké atraktivní technologie, ale musí tam být prostě něco, v čem ta technologie pomůže. Potom jsme si uvědomili, že když v tom virtuální prostoru bude obchodník a zákazník společně, tak to přináší takový násobící efekt. A přináší to několik výhod naráz. Začali jsme tedy pracovat na něčem, co bychom mohli pojmenovat jako VR showroom, kde jsme udělali řadu ukázek, jak se ve virtuální realitě dají prezentovat různé věci a přišli jsme s dalšími inovativními nápady. No a v tom okamžiku už se ze mě jako z VR skeptika stal VR nadšenec.

Představení Škodovky na frankfurtském veletrhu. PresentiGO využilo pro prezentaci speciální haptické rukavice, které umožňují snímat pohyby rukou.

Váš velký klient je Škoda. Je pro vás výzva a kam vás tato spolupráce může posunout?

Říká se, že automobilový průmysl je po vesmírném průmyslu druhý nejinovativnější, že tam se používají nejmodernější technologie, nejkvalitnější materiály, nejpřísnější normy atd. Takže ono to tak trošku souvisí i s námi a s tím, že prostě automobilka je opravdu top klient. Posunulo nás to opravdu do první ligy. Používáme haptické rukavice, které umožňují snímat pohyby rukou. Není to augmentovaná, je to v podstatě spojená realita, protože vy v tom VRku ten volant vidíte, šáhnete a opravdu ho chytnete. A díky tomu se Škodovce podařilo docílit toho, že zážitek to byl pro zákazníky nejen vizuální, ale i hmatový.

Kdo jsou vaši klienti a jak velká je v této oblasti konkurence?

To se za poslední rok, rok a půl dramaticky změnilo. Předtím jsme měli víc klientů z Ameriky a teď se nám to přehouplo, že máme víc klientů z Čech. Situace v oblasti virtuální reality by se dala přirovnat k hrnci, ve kterém se vaří voda a prskají bublinky. Takže dnes neexistují nějaké příliš dlouho existující řešení. My jsme teď s ostatními hráči v situaci, kdy se sbírají první zákazníci, vznikají první řešení a nikdo neví, jak to přesně dopadne. Co je ale zajímavé je, že právě v aktuální době je VR pro B2B silnější než VR pro herní svět.

Budou vaše prezentace využitelné pro širší veřejnost, anebo budou vždy určené především zákazníkům, kteří potřebují prodávat?

PresentiGO stojí a padá s kvalitním obsahem, pokud se bavíme o té části toho engagementu a ten se prostě nedá udělat levně. Nemyslím si, že bychom se byli schopni masově orientovat nebo že by to dávalo smysl orientovat se masově. A bavilo by nás to masově? To je taky otázka. Je to typická věc, kterou start-up musí řešit. Jedna z největších pastí pro každý start-up je, že pokud se nevyhraní, tak nemá šanci být opravdu dobrý.

Zmiňoval ses někde, že vám letos končí investice. Co to pro vás znamená?

Teď to znamená, že už budeme stát na svých vlastních nohách, a že by ten náš byznys měl být na tom tak, že se dokážeme uživit, což zatím platí.

Začínali jste v startupovém programu GREEN LIGHT, pomohlo vám to, jaká byla vaše zkušenost?

Naše zkušenost byla jednoznačně skvělá a opravdu teď bez jakéhokoliv lichocení musím říct, že tak dobře jako se o nás starali v GREEN LIGHTu, tak se o nás nikdo nikdy už potom nestaral. Kdo nemá s podnikáním zkušenost, tak pro něj je GREEN LIGHT rozhodně zajímavý startovací bod.