Kdo je Honza Voráček, který se stal tváří kampaně GREEN LIGHT?

Cestování s horskými koly dokážeme zásadně usnadnit, říká Jan Voráček

V nadcházející cyklistické sezoně by se český trh mohl dočkat novinky v podobě vertikálního nosiče jízdních kol s názvem El Stylo. Nosič pojme až čtyři horská kola a díky speciálnímu způsobu uchycení nehrozí kolům ani autu poškození. Oproti konkurenci navíc slibuje snadnější a rychlejší nakládku. Autorem je biker a finalista Green Light akcelerátoru Jan Voráček.

Zajímalo nás, jak pokročila výroba prototypu a co obnáší přípravy pro uvedení nosiče na trh.

 

Honzo, jak se biker dostane k výrobě nosičů kol?

Začalo to tím, že jsem před čtyřmi lety musel řešit, jak uchytím kola na svém autě. Líbil se mi koncept, který jsem viděl v Kanadě, ale u nás se nic podobného nedalo koupit, tak jsem vyvinul vlastní řešení. Měl jsem zkušenosti z firmy, která vyrábí lisované kovové komponenty pro automobilový průmysl. Znám průběh procesu od návrhu po výrobu, což mi pomohlo.

Jaký přínos pro tebe měla účast v Green Light a proč by se do něj, podle tebe, měli zájemci o podnikání hlásit?

Díky Green Light se najednou z projektu, na kterém jsem dlouho pracoval sám, stalo podnikání. Musel jsem se mu začít intenzivně věnovat, plnit úkoly a dodržovat termíny. Nakoplo mě to a motivovalo. Hlásil jsem se do akcelerátoru s konkrétním produktem a potřeboval jsem peníze. Zpětně vím, že peníze by neměly být hlavní motivací. Získal jsem výborné kontakty i návaznost na Moravskoslezské inovační centrum, seznámil se se zajímavými lidmi. Dneska když řeším problém, stačí zvednout telefon a poradím se s konkrétním člověkem. Tohle je pro mě největší přínos.

Kam se tvůj projekt posunul od dubnového finále Green Light akcelerátoru?

Právě finišujeme dva prototypy. Řešíme povrchové úpravy, vyvíjíme díl po dílu sériovými postupy, abychom si byli jistí, že výrobce potom bude schopen ten díl vyrobit v požadované kvalitě. Jeden prototyp bude určen pro atest Ministerstva dopravy, který nosič schválí do běžného provozu a druhý pro totální destrukci. Čeká nás totiž zátěžové testování v reálných podmínkách. Zjistíme tak jízdní vlastnosti a kvalitu zpracování. Koncept nosiče jsme konzultovali s firmou CZ Testing, na kterou jsme získali kontakt během Green Light.

Dále, plánujeme kompletní rebranding a změnu názvu firmy. V budoucnu bychom se rádi zařadili mezi inovační firmy, nosičem nekončíme.

V čem se tvůj nosič liší oproti konkurenci?

El Stylo jsem navrhl především pro horská kola a to tak, že visí vertikálně vedle sebe. Všechny dostupné nosiče jsou navržené jako 3+1, tedy čtvrté kolo je uchycené adaptérem na sousedním kole a všechna jsou tak blízko sebe, že se řídítky dotýkají a hrozí poškození. Stejně tak jsou nevhodné pro auta s kolmým zakončením, protože mohou narážet do zadního skla. V případě El Stylo budou kola na nosiči umístěna s řídítky šikmo, takže se vzájemně nemohou poškodit. Stačí je uchytiti a můžete jet. Je to otázka pár minut. Většina částí je svařovaná a je na něm jen minimum montovaných spojů což snad odradí zloděje. Nyní testujeme povrchové úpravy, aby nedocházelo k rezivění. Nosič budeme vyrábět z oceli, ale do budoucna plánujeme i hliníkovou verzi. Co se týká váhy, jsme omezeni svislým zatížením tažné koule. Musíme řešit evropskou legislativu i národní předpisy.

Co obnáší vývoj prototypu a kdo ti s ním pomáhá?

Na projektu pracuji s tátou, který mi pomáhá s účetnictvím. Vybrané firmy pro nás vyhotovují jednotlivé komponenty, ty pak necháme svařit, udělat povrchovou úpravu a můžeme kompletovat. Dodavatele jsme chtěli mít co nejblíže, takže spolupracujeme s firmami v Moravskoslezském, Olomouckém a Zlínském kraji. Při jejich výběru mi pomohla znalost technologie výroby. Všechny vyrobené díly jsou shodné s těmi, které budou použity v sériové výrobě. Díky tomu mám představu o ceně, kvalitě i časové náročnosti dodání. Radím se také s freeridovou legendou Richardem Gasperottim, který spolupracuje s řadou cyklistických i automobilových značek. Konzultuji s ním kvalitu a také mi pomohl urovnat si formy prodeje.

Jak začala vaše spolupráce s univerzitním Protolabem a v čem spočívá?

S návrhem nosiče jsem začal před čtyřmi lety, ale kreslení bylo mou slabou stránkou, v podstatě jsem se to dva roky učil. Nevěděl jsem, jak nápady převést na papír. Pak přišla fáze, kdy jsem si řekl, že na to nestačím časově, ani znalostí konstrukcí. Našel jsem si konstruktéra, ale po půlroční spolupráci přišlo jen zklamání. Nevěděl jsem koho oslovit, tak jsem psal na různé weby, zda by mi někoho nedoporučili. Ozval se mi Marek Pagáč z Protolabu VŠB-TUO. Dali jsme si schůzku a domluvili se na spolupráci. Protolab pro nás kreslil a také oponoval konstrukční řešení. To bylo v polovině roku 2017. Během toho jsem se dozvěděl o Green Light. Věděl jsem, že nutně potřebujeme finance. Šli jsme tam s konkrétním produktem, od začátku jsme měli jasno, kdo jsou naši zákazníci, na koho cílíme. Na Startup Show jsme šli s hotovým modelem.

Kdy si lidé budou moct tvůj nosič koupit?

Hned co obdržíme požadované atesty a uděláme destrukční zkoušky, tak můžeme zadat první výrobní dávku. Rádi bychom tedy někdy v březnu vstoupili na český trh. Zároveň máme celý příští rok na to, získat atesty pro evropské trhy.

A kde tvůj výrobek zákazníci najdou? Plánuješ vlastní prodejnu nebo e-shop?

Co se týká způsobu prodeje, na začátku jsme počítali s direct sale, ale přehodnotili jsme to. Máme stejnou cílovou skupinu jako automobilky a výrobci kol, aniž bychom si konkurovali. Chceme tedy s nimi navázat spolupráci. Výhodnější je pro nás dostat se do prodejen kol, kde si zákazník může nosič prohlédnout a přímo si jej vyzkoušet.

 

Ještě jste neposlali přiihlášku? Neváhejte dlouho, přihlášky do letošního GREEN LIGHT Akcelerátoru přijímáme do 15. 10. 2018.

Autor: Veronika Meca
Foto: Jan Voráček, archiv CPI VŠB-TUO