Startup Tike míří kupředu. Trh se může těšit na superlehký cyklostan

Startup Tike míří kupředu. Trh se může těšit na superlehký cyklostan

Před čtvrt rokem vyhrály ostravský akcelerátor Green Light a od té doby posunují vývoj stanu neustále kupředu. V těchto dnech bojují o cenu veřejnosti v soutěži T-Mobile Rozjezdy. Ve spolupráci s outdorovou firmou dokončují prototyp, který nabídne cyklistům možnost přenocovat v přírodě beze strachu o svá kola. Produkt by měl být uveden na trh už příští rok.

„Často vyjíždíme na vícedenní výlety spojené s kempováním, ale máme strach nechávat v noci kola před stanem. Sháněly jsme proto na trhu stan, který by byl lehký, a zároveň by se do něj schovala dvě kola. Ale nenašly jsme. Řekly jsme si, proč kola nevyužít na samotnou konstrukci, vždyť jsou pevná a zároveň je tím můžeme ochránit před deštěm i případnou krádeží“, říkají autorky nápadu Helena Záleská a Petra Krhutová.

Originálnost cyklostanu spočívá v tom, že dvě kola tvoří samotnou konstrukci stanu. Nejsou tedy potřeba tyče, ke kempování stačí přibrat jen kolíky na upevnění. Zároveň jsou kola stále, i přes noc, v blízkosti svých majitelů. Ve stanu se příjemně vyspí dvě dospělé osoby a je v něm dostatek prostoru pro zavazadla.

V únory jste vyhrály ostravský Green Light. Měly jste takový úspěch, že jste si sáhly na vítězství ve všech třech soutěžních kategoriích. Kam jste se s nápadem za tu dobu posunuly?

Výhru v akcelerátoru jsme použily na založení firmy a zaplatily jsme si ochrannou známku na název „TIKE“. Také jsme si rozšířily průmyslový vzor do Evropské unie a jednáme o možnosti udělení patentu v USA. Během toho také intenzivně pracujeme na dokončení prototypu.

Znamená to, že se nechcete omezovat jen na lokální trh, ale zkusíte prorazit i na zahraničních trzích?

Jsme v kontaktu s americkým investorem Donnie Goinsem, který nám finančně pomohl a navíc má v USA kontakty, zná místní prodejní kanály. Vidí, že na vývoji hodně pracujeme, takže na nás netlačí, abychom rychle vstoupili na zahraniční trh. Ukáže nám možnou cestu, ale samotný prodej si zajistíme my.

Pojďme se na váš nápad podívat blíž. Místo stanové konstrukce vlastně slouží samotná kola. Zjišťovaly jste, zda se tím kola mohou poškodit?

Tohle byla jedna z prvních věcí, které jsme řešily s opraváři i výrobci kol. Potvrdili nám, že pokud je kolo v dobrém technickém stavu, žádné poškození nehrozí. Chceme si to ovšem ověřit u více zdrojů a včas na to reagovat.

Jak daleko jste s vývojem prototypu?

Po několika měsících jsme konečně našli vhodnou firmu, která by s námi chtěla spolupracovat a zároveň dodržet naše požadavky.  Chtěly jsme firmu se zkušeností s šitím stanů, která tady má i výrobnu a nedováží své výrobky z Asie. Před pár týdny jsme se dohodly s renomovanou českou firmou, která má mnohaleté zkušenosti s výrobou outdorového zboží. Výrobního ředitele náš cyklostan nadchnul a souhlasil, že nám pomůže s vývojem prototypu a společně dojdeme až k finálnímu produktu. Navíc firma má vlastního technologa, což je k nezaplacení. Samy se teď mnoho věcí učíme, takže si rády necháme poradit. Samozřejmě tato spolupráce nebude zadarmo, proto bychom případnou výhru v soutěži T-Mobile Rozjezdy použily na úhradu nákladů spojenou s vývojem prototypu.

Content item

V Moravskoslezském kraji jste vyhráli 2. místo a postupujete do celostátního kola, že?

Přesně tak, do 4. června probíhá veřejné hlasování na webu Rozjezdů a výsledek se dozvíme za dva týdny v Praze.

Má váš původní model nějaké zásadní vady nebo řešíte spíš už jen detaily? Kdy předpokládáte, že by mohl být první profi produkt na světě?

Potřebujeme už jen vychytat nějaké drobnosti a v červenci by měla být další verze prototypu hotová. Doma máme ještě několik variant, na kterých jsme pracovaly samy, ale s každým dalším prototypem se blížíme k dokonalejší verzi. Předpokládáme, že do konce roku dojdeme k finálnímu produktu.

Co marketing? Hodně se psalo, že si budete chtít dělat promo samy tím, že budete jezdit po kempech a ukazovat cyklostan lidem v praxi.

Tahle myšlenka zůstává. Cyklosezóna už začala, takže na kolech hodně jezdíme a přespáváme v Tike. Lidé za námi chodí a ptají se, co to máme za speciální stan. Myslíme, že se jim to líbí. Oslovil nás také baskytarista kapely Wohnout, který je vášnivý cykloturista, že by rád Tike otestoval a a jezdil s ním na své cyklovýlety.

Na kdy plánujete sériovou výrobu a následné uvedení cyklostanu na trh?

Strategii si necháváme na konec roku, musíme si ujasnit, zda budeme trvat na tom, že celý cyklostan bude vyráběn v Česku, což by bylo ideální. Chceme zajistit vysokou kvalitu i za cenu vyšší pořizovací ceny. Na trh bychom chtěly vstoupit na začátku roku 2018 a už na podzim začít s předprodejem na crowdfundingové platformě.